Struktur og tidsforbrug
Undervisningen foregår i moduler, som ligger torsdag – søndag fra 9.30-18.00, søndag dog 9.30 – ca. 16.00. Hvert studieår har 5 moduler fordelt over året, så forløbet kan læses samtidig med heltidsbeskæftigelse og er planlagt to år frem, så det er muligt at tilrettelægge sin tid i forhold til uddannelsesweekends. Der er ikke undervisning i skoleferierne og på danske helligdage.
Se studiehåndbogen (bestil den her) for en detaljeret beskrivelse af undervisningens struktur, indhold og beregnet tidsforbrug.
Progressionen i den 4-årige uddannelse
Litteratur
Der er en omfattende litteraturliste til overbygningen, hvoraf noget er pensum og noget er grundbogslitteratur (dvs. relevant og nyttigt, men valgfrit). Litteraturlisten opdateres løbende. I alt er pensum på ca. 3000 sider, som forudsættes tilegnet, så det er fortroligt stof. Det kan være en rigtig god ide at nedsætte en læsegruppe med en eller to af de medstuderende. Se litteraturlisten.
Optagelseskrav på basisuddannelsen:
Du skal være fyldt 28 år.
Optagelseskrav på overbygningen, bl.a.
- Gennemført 2-årig basisuddannelse (gestaltpraktiker) med højst 10% fravær
- Bestået teorieksamen efter 2. år
- Se detaljer om optagelseskrav i studiehåndbogen (bestil den her)
Merit
Har du gennemført et år eller flere på et andet psykoterapeutisk institut, vurderer vi gerne, hvor meget merit du kan opnå.
Afslutning
Efter fire års intenst arbejde med personlig udvikling, konfliktløsning og terapeutisk træning skal de studerende i løbet af 4. år og i særdeleshed på sidste modul forholde sig til at tage afsked med mennesker, som har spillet en vigtig rolle deres egen udvikling og målsætning.
I hverdagen undgår mange mennesker at tage direkte afsked, for det kan være forbundet med mange svære følelser at sige farvel til en relation, der har haft indflydelse på ens liv og hverdag. Alle studerende får på sidste modul mulighed for på individuel basis at tage afsked med hinanden og dele betydningsfulde hændelser og oplevelser gennem de fire år. Mange studerende oplever det som afslutningen på en meget betydningsfuld periode i livet og starten på en ny, vigtig periode: at fortsætte den personlige og faglige udvikling og kreativitet, som har været i fokus i fire år.
Endelig får hver studerende mulighed for at give feedback til de lærere, som har været knyttet til holdet, til instituttet og ikke mindst feedback vedrørende uddannelsen. Dialogen mellem de studerende og lærerne er vigtig for at bevare en aktuel og levende uddannelse.
Kursusbeviser
Tager du afsluttende eksamen, får du et eksamensbevis som exam. gestaltterapeut. Eksamen kan udskydes et år eller to. Bestået eksamen åbner for at læse et specialeår, den såkaldte diplomklasse.
Beskæftigelse
Som eksamineret gestaltterapeut kan du åbne praksis eller søge job som terapeut. Titlen er ikke beskyttet, men dit eksamensbevis giver adgang til indmeldelse i psykoterapeutforeningen, som kun optager medlemmer der er forsvarligt uddannet fra et evalueret institut. Du har altså de formelle kompetencer for at tage andres liv i din hånd, men ligesom med en netop bestået køreprøve skal den nyeksaminerede nu til at tilegne sig rutine og identitet i sin egen terapeutrolle.
Gestaltterapeuter er erfaringsmæssigt dygtige ledere, konsulenter og undervisere, ligesom de fungerer godt i HR-funktioner og alle steder, hvor der er menneskelig interaktion.
Psykoterapeutforeningen gennemførte foråret 2013 en kvantitativ undersøgelse blandt foreningens 1409 medlemmer, hvoraf 684 svarede. Ifølge Psykoterapeuten nr. 3 oktober 2013 fordelte svarene sig som følger:
- 38% er fuldtidspraktiserende
- 33% er deltidspraktiserende
- 20% anvender den psykoterapeutiske uddannelse på jobbet
- Resten svarer ‘andet’ eller ‘ikke beskæftiget’.
Undervisning
Der undervises efter dynamiske rammeplaner, som i oversigtsform (modulplaner) ligger tilgængelige i de studerendes grupperum på nettet. Her kan du orientere dig om hvert moduls forløb, indhold, tilhørende teori, litteratur og eventuelle særlige arrangementer. Opgaveskrivning etc. vil fremgå af holdets eget læseplan (skema), som også ligger tilgængeligt.
Rammeplanerne skal opfylde de fastlagte formål. Ethvert hold har sinn egen dynamik og individuelle behov, og lærerne kan i et vist omfang tilpasse undervisningen. Modulets indhold kan ikke afvige i væsentlig grad fra rammeplanen. Større ændringer skal godkendes af instituttets faglige leder.
Vi tilstræber, at der er to lærerkræfter på hvert modul – altid (mindst) én rutineret underviser plus en ældre eller netop færdiguddannet studerende, der indgår som undervisningsassistent. Træning i terapeutisk, gruppedynamisk arbejde er en del af overbygningens uddannelseskrav, og du vil således også skulle være medunderviser på årgange, der kommer efter din egen. Visse moduler kræver en lærer mere – fx på træningsmodulet, hvor to årgange undervises samtidig og træner sammen. Teoriundervisningen afholdes af en enkelt lærer. Temaerne på år 3 og 4 kan være fx
- Gruppeprocesser/gruppedynamik
- Kontaktformer
- Familiediagram
- Liv/død, sorg og krise
- Incest/seksuelle overgreb
- Positiv reformulering af destruktiv adfærd
- Krop, seksualitet og fremtrædelsesform
- Etik, moral, dilemmaer, tabuer og hemmeligheder
- Træning i terapi, lederskab, konflikthåndtering og konsulentarbejde i organisationer
- Samarbejde, ledelse og personaleudvikling/træning
- Terapeutfunktionen og terapiens essens
Det nøjagtige indhold revideres løbende ihht. kravspecifikationerne for evaluering.
Første år på overbygningen: Eksistens og integration. Livets store spørgsmål
Den eksistentielle tilgang til livet løber som en rød tråd gennem undervisningen. Temaet belyses både teoretisk og praktisk via terapeutiske øvelser, selvreflektion og gruppeprocesser, og alle studerende trænes på hvert modul i at integrere og bruge både de indlærte kompetencer og omsætte teorien i praksis, samtidig med at udforskningen af egne temaer fortsættes. Der sættes fokus på eksistentielle vilkår og dybereliggende strukturer i den enkeltes verdensbillede og adfærd. Det personlige arbejde fylder stadig meget, men fokus på det terapeutiske arbejde øges langsomt, sådan at du gradvist tilegner dig fagets metode og begynder at udforske din egen terapeut-identitet
Mod slutningen af året skal der afleveres en mindre teori-opgave. Formålet er at træne dig i at afgrænse et emne og fordybe dig i det, samtidig med at praktisk erfaring og egen proces integreres i stoffet. Opgaven er en forløber for eksamensårets synopsisopgave og bedømmes med intern censur som bestået / ikke bestået.
Andet år på overbygningen: Faglighed. Terapeutisk træning og metode
På uddannelsens afsluttende år ligger fokus på metodik og teori i terapeutrollen. Der trænes med stigende intensitet i at manøvrere og tage sin plads som terapeut, samtidig med der indøves terapeutiske færdigheder og gives tid til selvrefleksion. De studerendes opmærksomhed trænes i forhold til gruppe- og organisationsprocesser, og holdet skal løses en praktisk opgave i forbindelse her med.
Forskellige relevante problemstillinger og metoder for terapeutfunktionen tages op, fx. etiske problemstillinger, personlig fremtræden, feedback osv. Flere af modulerne introducerer nogle af de kreative metoder, som gestalt åbner for, fx drømme- og tegneterapi på gestaltisk grundlag, og de studerende arbejde stadig mere indgående med klient-terapeut forholdet, både teoretisk og praktisk.
På nogle af modulerne afsluttes søndag eftermiddag med, at holdet gennemgår relevant litteratur. Formen kan fx være en kombination af forelæsning, øvelser, fremlægninger eller gruppediskussion.
Teori
Teori er en uundværlig og integreret del af undervisningen, og de studerende forventes efterhånden at oparbejde rutine i at bruge den tilegnede teori i praksis. Vi opfordrer til, at alle studerende arbejder intenst med personlig integration af gestaltterapiens teori i det terapeutiske arbejde. Som studerende følges og evalueres du med henblik på at afdække personlige arbejdspunkter og sikre, at din personlige og faglige modningsproces er tilfredsstillende – både i forhold til dine egne ønsker og til de krav, som skal være opfyldt for at gå til eksamen.
Fra lærerside bliver der i løbet af 4. studieår stillet større krav til de studerendes personlige og faglige kompetencer, både teoretisk og praktisk. Du bliver løbende konfronteret med dit personlige ansvar for gruppens proces og inspireres til at udvikle færdigheder i ansvarlig og kreativ problemløsning. Sideløbende øges intensiteten af den terapeutiske færdighedstræning under direkte og indirekte supervision og med feedback fra medstuderende og lærere. Desuden trænes du i personligt lederskab, konflikthåndtering og klassiske gestaltterapeutiske metoder som stolearbejde, projektionsøvelser, visualisering, kropsarbejde m.m.
Den første klient
På et tidspunkt, typisk omkring begyndelsen af 4. år, vil nogle studerende være parat til at tage klienter. Det kan ske efter forudgående samtale med to af instituttets lærere samt institutlederen. Terapien skal foregå under løbende supervision, og klienten skal oplyses om, at den pågældende terapeut er studerende ved Nordisk Gestalt Institut. For sit arbejde må den studerende forlange max 50% af den takst, som instituttets undervisere beregner sig, når de praktiserer.
Lederskabstræning
Som en del af lederskabstræningen skal den studerende på tredje eller fjerde år deltage som ”co-terapeut” på en af to måder:
- som undervisningsassistent for en underviser på et modul for yngre årgange
- alene eller sammen med en medstuderende optræde som leder for en studiegruppe med deltagere fra første- og andetårsstuderende.
I begge tilfælde er co-terapeuten forpligtet til at skrive referat og modtage supervision før og efter opgaven. Referater indsættes i holdets procesjournal, så andre lærere kan følge holdets proces og sætte sig ind i hver enkelt studerendes situation. På denne måde sikres en fortløbende opmærksomhed på den enkelte studerende og holdets udvikling.
Eksamen og afslutning
Gennem hele afgangsåret arbejdes der teoretisk frem til synopsiseksamen – en mundtlig prøve på ca. 30 min., hvor den studerende eksamineres i en selvvalgt opgave i synopsform. Der er ekstern censur, og bedømmelsen sker efter 7-trinsskalaen. Tidsmæssigt er synopsiseksamen placeret ca. 1 måned før den mundtlige, afsluttende prøve i praktisk gestaltterapi.
Årets sidste modul er mundtlig eksamen, hvor hver studerende skal udøve 45 min terapi med en såkaldt ”fremmed klient”, dvs. en klient, der ikke er en holdkammerat. Eksaminationen overværes af to undervisere og en ekstern censor, og bedømmelse sker efter 7-trinsskalaen.
Gestaltterapi er vældigt brugbart i organisationen, fordi det handler om ansvarlig kommunikation, respektfuld dialog og tydeligt, personligt lederskab.
Bliv psykoterapeut på 4 år
Vi uddanner voksne mennesker af begge køn med mange, forskellige uddannelsesbaggrunde – læger, socialrådgivere, økonomer, ingeniører, HR-ansvarlige, direktører og mellemledere.
Kom og mød os. Og se vores stemningsfulde kursushus.
Se datoen for næste informationsmøde under menupunktet “Events.”
[quoteRotator]
Adresse og Kontakt
Nordisk Gestalt Institut ApS
3000 Helsingør
Tlf: 70 70 16 16
Email: info@gestaltinstitut.dk
www.gestaltinstitut.dk
Danske Bank, 3409 – 5175 275
CVR: 30358937